Starters

Voor een lange termijn
betaalbaar blijven

Actieplan Middenhuur

De vraag naar woningen in Nederland is groot. Het middensegment, met middeldure huur in het bijzonder, is een belangrijke schakel voor een gezonde woningmarkt. Daarom hebben steeds meer gemeenten een ‘actieplan middenhuur’ die per gemeente kan verschillen. De Stichting neemt uw lokale actieplan als uitgangspunt en garandeert dat de residuele grondprijs marktconform boven de sociale grondprijs uit komt!

In deze actieplannen staat bij voorkeur iets opgeschreven over:

• Een maximaal huurniveau van € 1.000,- per maand, dan wel lager huurplafond als aanvangshuurprijs;
  • Een minimum inkomen van  € 38.000,- voor de toewijzing;
  • De huurprijsontwikkeling; CPI (+1% – ook bij mutatie);
  • De instandhoudingstermijn; minimaal 15 jaar niet uitponden;
  • Minimale woonoppervlaktes. De woningen moeten een minimale oppervlakte hebben en aan kwaliteitseisen voldoen. Woninggrootte en variatie prijsniveau;
  • Een residuele grondprijs boven de sociale grondprijs;
  • Innovatieve woonconcepten creëren zoals een woonbuurt om vereenzaming te voorkomen.

Om vrijblijvend een propositie op te kunnen stellen ontvangen wij graag het actuele Actieplan Middenhuur en/of het lokale beleid van de gemeente. Naast de propositie maken wij een presentatie inclusief een residuele marktconforme grondwaarde en procesbeschrijving zodat er een duidelijk plan ontstaat voor alle betrokken partijen.